Największym problemem w uzyskiwaniu dobrych wyników handlowych jest… uzyskiwanie dobrych wyników handlowych. Praca handlowca, o czym doskonale wie nie tylko Janusz, ale także Przemek i Krzysztof do łatwych nie należy.
Trzeba wykazać się niezwykle duża ilością cech, żeby podołać temu wyzwaniu.
Warto tu zaznaczyć: inaczej wygląda sprzedaż bezpośrednia np. w sklepie spożywczym, inaczej praca przedstawiciela handlowego pozyskującego klientów głównie drogą telefoniczną lub mailową.

Pozyskanie klientów i utrzymanie relacji

Po pierwsze wymaga to od przedstawiciela handlowego doświadczenia branżowego, umiejętności dialogu z potencjalnym klientem, by kompletnie zebrać jego wymagania i zaproponować korzystniejsze możliwości, które sprawdzą się dokładnie w jego firmie.
Pomocny w tym procesie jest szereg narzędzi decyzyjnych z kategorii marketing automation i business inteligence.
Mowa o systemach e-mail marketingowych i sms’owych, analizy ruchu, integracji między aplikacjami zakupowymi. Wszystko po to, żeby spróbować dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów.

Jednak sam system za handlowców nie nawiąże relacji. Żeby te działania miały sens potrzebne jest ułożenie ich w pełen harmonogram, w którym uporządkujemy wszystkie zadania. Do tego właśnie potrzebny jest dobry system CRM.
Pomaga on zachować historię kontaktów mailowych czy też telefonicznych, co umożliwia obserwację procesu decyzyjnego podejmowanego przez potencjalnego klienta. Tym samym CRM ułatwia śledzenie relacji  i określenie szans na pozyskanie konkretnych klientów.
Z kolei dodatkowe funkcjonalności takie jak ofertowanie pozwalają na indywidualne podejście do każdego klienta, a dzięki temu wyniki sprzedaży mogą wzrosnąć.

Janusz licząc na to, że nie trzeba za bardzo się starać, a produkt powinien sam się sprzedawać bardzo się myli. Jak widać praca przedstawiciela handlowego nie jest taka łatwa 😉

 

Chcesz zobaczyć jak CRM pomaga w utrzymaniu relacji z klientem? Wypróbuj całkowicie darmową wersję demo i przekonaj się jak działa.

Dodaj komentarz