W jednym z naszych pierwszych artykułów zwróciliśmy uwagę na momenty, kiedy warto wdrożyć system CRM(artykuł dostępny tutaj).

Załóżmy, że decyzja o wdrożeniu zapadła, początkowy entuzjazm jest ogromny i wtedy pada pytanie: “Do jakiego systemu CRM są państwo bardziej przekonani – dedykowanego czy abonamentowego w chmurze?”
I wtedy zazwyczaj w słuchawce zapada cisza.

To trudne pytanie, szczególnie gdy ktoś nie posiada podstawowej wiedzy branżowej. Wiadomo, nie każdy musi się na wszystkim znać, dlatego taką decyzję lepiej jest podjąć z konsultantem. Dlatego postaramy się porównać te dwa rozwiązania i wyjaśnić różnicę między nimi uwzględniając poniższe kryteria.

1. Cena:

Podstawowa różnica to cena. Nie da się ukryć, że zawsze system dedykowany będzie droższy. Wynika to z faktu, że jest on pisany najczęściej od zera na potrzeby konkretnych wymagań klienta. Oprócz samego kodowania, jest potrzeba konkretnej współpracy całego zespołu projektowego, a także product ownera, czyli dedykowanej osoby od klienta monitorującej zmiany.

Aplikacje abonamentowe są tańsze ze względu na to, że koszt aplikacji dzieli się na wszystkich zakładanych użytkowników tego systemu. Są też prostsze, ponieważ posiadają podstawowe, ale zarazem niezbędne narzędzia działań w danej branży.

2. Wdrożenie:

System abonamentowy można mieć praktycznie od ręki. Robimy research oferowanych aplikacji, testujemy wersję demo i wybieramy najciekawsze rozwiązanie. Przeważnie zapisujemy się na kilkudniowy okres próbny, po czym kontaktuje się  z nami przedstawiciel firmy celem podpisania umowy i wysłania faktury.

W drugiej opcji, zbierane są wymagania klienta, następnie architekci planują funkcjonalność i użyteczność systemu, którą następnie zatwierdza bądź odrzuca klient. Dobrze, kiedy ta komunikacja między zleceniodawcą a zleceniobiorcą jest jak najdokładniejsza. Po akceptacji programiści przechodzą do kodowania, informując klienta o kolejnych etapach. Wszystko to niestety zabiera sporo czasu i… ponownie pieniędzy.

3. Pomoc techniczna:

W branży zwykło się mówić, że przy systemach dedykowanych “dostarczane jest lepsze wsparcie techniczne zarówno w okresie wdrożenia, jak i po nim.” Zdecydowanie jest to mit, który wypromowały firmy oferujące takie rozwiązania. Jest to raczej kwestia przedsiębiorstwa i jej podejścia pro-klienckiego, niż doboru systemu. Można postawić tezę wręcz odwrotną, że firmy bardziej będą dbały o klientów abonamentowych, aby wspomniany abonament był uiszczany jak najdłużej. A żeby tak było, wiadomo – o klienta trzeba starannie dbać.

Mówiąc także o ścisłej pomocy technicznej, to tutaj także systemy znajdujące się na serwerach firmy udostępniającej wypadają korzystniej. Dlaczego? Ponieważ jak coś się zepsuje, to jest to wada leżąca po ich stronie i mogą ją naprawić z poziomu swojego biurka i laptopa. W systemach dedykowanych, najczęściej jest wymagana obecność klienta w środowisku pracy. To znowu czas i koszty.

4. Cel:

Niewątpliwie systemy dedykowane są w stanie obsłużyć wszystkie unikatowe procesy zachodzące w firmie. Nie trzeba kombinować poprzez dodawanie konkretnych formularzy i paneli, aby dopasować system. To największa zaleta i zarazem główny cel takich rozwiązań. Aplikacje te przechodzą zawsze na własność zleceniodawcy. Nie ma ograniczeń w dodawaniu klientów, umów czy zadań, jak ma to miejsce często w wersjach abonamentowych.

Celem natomiast tych drugich rozwiązań jest wdrożenie niższym kosztem ułatwiającego pracę systemu. Wychodzi się tutaj z jednego, prostego założenia – skoro system spełnia oczekiwania – to po co przepłacać.

W praktyce przyjęło się, że systemy personalizowane wybierają firmy średnie, duże i korporacje, natomiast rozwiązania chmurowe to cel tych mniejszych i średnich z ograniczoną liczbą skomplikowanych procesów.

Czy istnieje złoty środek?

Według nas tak. Dlatego postanowiliśmy poszukać optymalnego rozwiązania i oprócz posiadania w portfolio suchego CRMu abonamentowego i oferty dla systemu dedykowanego, postanowiliśmy stworzyć modyfikowany pod konkretne wymagania klienta model w chmurze. Na jakiej zasadzie? Na podstawie gotowego systemu klient mapuje swoje poprawki, deklaruje swoje udogodnienia i ulepszenia, my je wyceniamy i wdrażamy. Dzięki temu zmniejszmy koszt względem wersji dedykowanej, a zwiększamy funkcjonalność względem zwykłej wersji abonamentowej.

Skontaktuj się z naszym Sales Managerem i wypróbuj całkowicie darmową wersję demo.

Dodaj komentarz